Δευτέρα, 28 Ιουνίου 2010

ΜΟΝΟ η επένδυση στην Τέχνη μπορεί να αποφέρει υπέροχους καρπούς



Να συστηθούμε στην κοινωνία ΒΗΜΑ της Κυριακης
ΛΟΥΚΙΑ ΡΙΚΑΚΗ | Κυριακή 27 Ιουνίου 2010

ΜΟΝΟ η επένδυση στην Τέχνη μπορεί να αποφέρει υπέροχους καρπούς. Ευτυχώς υπάρχουν ακόμη εξαιρετικά σημαντικές πρωτοβουλίες και έργα σε όλο τον κόσμο που δίνουν εμπνευσμένη και πολύ πρακτική απάντηση σε όλους εκείνους που ανεύθυνα και ανιστόρητα υποστηρίζουν ότι σε καιρούς κρίσης η επένδυση στην τέχνη είναι ανώφελη.

Η Τέχνη δίνει υπέροχη πνοή ζωής, δίνει στις ψυχές φτερά και πετούν πέρα από τη ζοφερή τους πραγματικότητα. Αυτό προκαλεί η Τέχνη, ανύψωση· αυτό που δεν κάνει ο υλικός πλούτος παγιδευμένος στην εφήμερη φύση του. Η παγκόσμια ιστορία της ανθρωπότητας το έχει επιβεβαιώσει και εξακολουθεί να το επιβεβαιώνει. Υπάρχει όμως και τεράστια ευθύνη της Τέχνης να ξανασυστηθεί άμεσα και ουσιαστικά με την κοινωνία. Να αποποιηθεί τα φτιασίδια που παραμορφώνουν το περιεχόμενό της. Γιατί μας θέλουν να αλληθωρίζουμε προς τα ταμεία.

Το πραγματικό ταμείο της Τέχνης όμως βρίσκεται στην ανάταση και αυτό οφείλει να επιστρέφει στην κοινωνία και όχι να χαϊδεύει τα άρρωστα ένστικτά της. Μόνο έτσι η ανάσταση είναι πιθανή. Να κατακτήσουμε πάλι τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένη η αληθινή ζωή. Ολοι οι της τέχνης έχουμε τεράστια ευθύνη και υποχρέωση απέναντι σε αυτό.

Η κυρία Λουκία Ρικάκη είναι σκηνοθέτις.


Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=340309&ct=114&dt=27%2F06%2F2010#ixzz0s9NHrQrs

Δευτέρα, 7 Ιουνίου 2010

να ζεις σε ισορροπία με τη φύση και με τους άλλους


απο την συνεντευξη μου στον Αγγελιοφορο της Κυριακης Ευχαριστω Θεοδωρε!!
- Το ECOFILMS ετοιμάζεται για την 10η διοργάνωσή του. Είστε ευχαριστημένη από την έως τώρα πορεία του
;
Όταν ξεκινήσαμε πριν από δέκα χρόνια είχαμε κάτι αντίστοιχο στο μυαλό μας για να πω την αλήθεια δεν ξέραμε ότι θα βρίσκαμε τόσο θερμούς συνομιλητές που θα αγκάλιαζαν έτσι την ιδέα μας, Οπότε εδώ είμαστε ακόμη σε θερμές αγκαλιές και φιλίες με ανθρώπους που σκέφτονται και πράττουν έξω από τη σύμβαση σε όλο τον κόσμο που ξεφεύγουν από την αδράνεια και τη γκρίνια που είναι άνθρωποι που χαμογελούν στην κάθε μέρα χαίρονται τον ήλιο τη ξυπολησιά και έχουν ανοικτό μυαλό
Το Φεστιβάλ πλέον σήμερα είναι μια μοναδική πλατφόρμα στον κόσμο για τα εναλλακτικό καινοτόμο ανεξάρτητο εκείνο σινεμα που αποποιείται τις νόρμες της εμπορικής συναλλαγής φωτίζει την γόνιμη σκέψη και δράσης που παράγεται σε όλο τον πλανήτη και έχει να κάνει με τη ζωή που επιλέγουν να ζήσουν κάποιοι σε ισορροπία με τη φύση μελετώντας την σοφία που συναντά κανείς στην φύση

Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του φεστιβάλ κι αν ναι, σε ποιους τομείς;
Παντα υπαρχουν περιθωρια βελτιωσης ενός θεσμου που συνεχιζει Οφείλει να μην λιμναζει να μην επαναλαμβάνεται να φροντίζει πάντα να αφουγκραζεται και να προβαλλει ότι νέο συμβαίνει στον κοσμο να μην επαναπαύεται Αυτό το επιχειρούμε οσο το δυνατόν κάθε χρονιά μια συνεχή βελτιωση επιδιωκουμε
Κάθε χρόνο φιλοξενούμε ότι πιο όμορφο αισιόδοξο και πολύχρωμο έχει να δείξει ο πλανήτης σε σινεμα που δεν ποζάρει στο ταμείο αλλά αντανακλά ως καθαρός καθρέφτης την ψυχή μας Και αυτή η επιλογή δεν μας πρόδωσε ποτέ Γι αυτό και το κοινό αυξάνει Οι σχέσεις μας με τους δημιουργούς μεταγράφονται σε όλο και πιο στενό βαθμό συγγένειας Το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη κάποιοι που ούτε που αντιλαμβάνονται με τι υλικά ανθίζει τέτοιος κήπος, μπορεί να σκιάζει κατά καιρούς τον ουρανό μας αλλά ταυτόχρονα μας δείχνει ότι πρέπει να επιμένουμε όχι για να τους πείσουμε αλλά για να υπάρχουμε ερήμην κάθε συστήματος ..που κωφεύει

- Θεωρείτε ότι το φεστιβάλ καταφέρνει να παίξει κι έναν ρόλο ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης σχετικά με την οικολογία;
Εδώ και δεκαετίες η οικολογία δεν έχει να κάνει πια μόνο με τη διάσωση της άγριας φύσης, παρ ότι αν δεν ζούμε σε ισορροπία με τη φύση δεν έχει νόημα να έχουμε μισθό γιατί απλά δεν θα ζούμε η δεν θα φτάνει ούτως η άλλως για να αγοράζουμε χημικά φάρμακα που θα μας κρατούν σε μια ζωή σκλαβιά
Επιβίωση είναι να μάθεις να ζεις σε ισορροπία με τη φύση και με τους άλλους, αλλιώς δεν έχει επιβίωση Ότι προσανατολίζεται στον σύγχρονο κόσμο στη συγκέντρωση εφήμερων αγαθών και στον άκρατο πλουτισμό δεν έχει να κάνει με τίποτα πολύτιμο που ορίζεται ως ζωή Τα αξεσουαρ του λαιφσταιλ είναι τα βαρίδια που μας πάνε στον πάτο
Όποιος δεν το έχει καταλάβει δεν είναι απλά μη οικολόγος δεν ζει τη ζωή, διέρχεται από αυτήν ως σκλάβος της Η ζωή για να είναι όμορφη δεν επιβαρύνεται με πλούτη αλλά με τα απλά υλικά που υπάρχουν γύρω μας γενναιόδωρα και αντί να ανοίγουμε συσκευές απλά να ανοίγουμε το παράθυρο σε ένα άλλο τρόπο ζωης. Για αυτά μιλούν όλοι οι ευαίσθητοι και σκεπτόμενοι άνθρωποι σήμερα είτε είναι οικολόγοι είτε απλά έλλογοι και δεν στεκονται ως ζομπι μπροστά στην μικρή οθόνη για να πάρουν οδηγίες πως θα καταναλώσουν. Οι ταινίες που προβάλλουμε στο Φεστιβάλ δυναμιτίζουν την προπαγάνδα της μικρής οθόνης με βόμβες και σκέψεις πολύ επικίνδυνες που δεν ανιχνεύουν τα μηχανήματα ασφαλείας των συστημάτων παραγωγής ανόητων πολιτών .Προτείνουν λίγη νόηση στην κάθε μέρα
- Υπήρξε ταινία που ανακαλύφθηκε στη Ρόδο για να ακολουθήσει μετά διεθνή καριέρα στα ανά τον κόσμο κινηματογραφικά φεστιβάλ;
Βεβαίως πριν από 3 χρόνια η ταινία Surya, και πέρσι Pachamama,El Sistema
Πολλές ταινίες πλέον επιλέγουν να πρωτοπαρουσιαστούν στην Ροδο όπως χαρακτηριστικά έγινε πέρσι με την ταινία του Πωλ Σμαζνυ El Sistema που την τελείωσε 2 μέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία του Φεστιβάλ
- Η οικονομική κρίση επηρεάζει και το φεστιβάλ;
Το σινεμά που φιλοξενεί το δικο μας φεστιβάλ αποτελεί αντίδοτο στην κρίση. Την κρίσιμη στιγμή.. Στρέφουμε τα ματιά στη μεγάλη οθόνη κι αναζητούμε εκείνη την καθαρή σκέψη που επαναπροσδιορίσει τη σχέση μας με την αρμονική διαβίωση..
Εννοείται ότι οσο αφορά τα οργανωτικα μας και τα οικονομικά μας είμαστε πολύ στριμωγμενοι όπως ολοι αλλα επιμένουμε ότι κάνουμε κατι πολύτιμο και το φροντίζουμε με ολες μας τις δυνάμεις
- Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο οικολογικό πρόβλημα της εποχής μας;
Το ότι φαινεται να εχουμε ξεχασει τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένη η αληθινή ζωή. Η κρίση δεν είναι οικονομική μόνο αλλά κυρίως ηθικη. Για πολύ καιρό μαθαίνουμε να ζούμε λάθρα και δυναλογα με τον παραγόμενο πλούτο Ας αναρωτηθούμε τι ακριβώς χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει; Αναρίθμητες συσκευές;, πανάκριβα τροχοφόρα; πανάκριβα ρούχα; ευτελή διασκέδαση πανάκριβη; όσο πιο ευτελής τόσο πιο ακριβή;.. τι ακριβώς χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει;
- Πόσο σημαντική είναι η στήριξη που σας παρέχει ο Δήμος;
Απολυτως σημαντικη χωρις αυτην δεν θα υπηρχε Φεστιβαλ
- Υπάρχει τόσο μεγάλη παραγωγή σχετικών ταινιών ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις με το αντίστοιχο τμήμα του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης;
Απολυτως, εχουμε εντελως διαφορετικη φιλοσοφια στις επιλογές μας
Εξ αλλου εμεις φιλοξενουμε κινηματογραφικες ταινιες μυθοπλασιας και ντοκιμαντερ με οικολογικη θεματικη
Πολυ σπανια απο τις 100 ταινιες μας να συμπιπτουμε σε 3 το πολύ 4
Στη Ροδο όπως εξηγησα και πιο πανω, αποφεύγουμε συνειδητα να φιλοξενούμε το τηλεοπτικό ρεπορτάζ και βεβαίως τις τηλεοπτικες δημοσιογραφικες σειρες καθως κρινουμε ότι εχουν απολυτως διαφορετικα χαρακτηριστικα από το δημιουργικο ντοκιμαντερ και το ντοκιμαντερ του δημιουργου που φιλοξενουμε και αναζητουμε εμεις ως Κινηματογραφικο Φεστιβαλ.
Τα αλλα ειδη ανηκουν σε ένα τηλεοπτικό Φεστιβαλ η ένα Φεστιβαλ Μεγαλων ρεπορταζ που υπαρχουν καμποσα στον κοσμος αλλα δεν θεωρουνται Κινηματογραφικά Φεστιβαλ Το ρεπορταζ από τη φυση του εχει εφημερη λειτουργία Το ρεπορταζ φευγει το ντοκιμαντερ μενει
Το Φεστιβαλ Ντοκ Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια εχει αλλαξει πολύ φυσιογνωμια με εντονη ροπη προς τα ειδησεογραφικά και δημοσιογραφικά ρεπορταζ οποτε πλεον οι επλογες μας ολο και περισσοτερο αποκλινουν
- Μιας που η ταινία «Γορίλες στην ομίχλη» έχει οικολογικό ενδιαφέρον, ευκαιρία να μιλήσουμε και για τους «Κινηματογραφιστές στην ομίχλη»! Ανήκετε σ' αυτούς; Γενικά, βλέπετε φως στην άκρη του τούνελ σχετικά με το ελληνικό σινεμά;
Το ελληνικο σινεμα απο μονο του δυστυχως ερημην της επισημης πολιτειας η οποια δεν συνομιλει με το πιο παραγωγικο κομματι του , αναζητα δυναμικα τη φυσιογνωμια του με νεες φωνες που εμφανιζονται δυναμικα
Προσωπικα πιστευω ότι ενώ γινεται μεγαλη προοδος στη φορμα, στην αναζητηση αφηγηματικου στυλ, στη βελτιωση της τεχνικης ,υπαρχει σοβαρο ζητημα στο περιεχόμενο και τη θεματικη που προτεινουν οι Ελληνικες ταινίες και αυτο με απασχολει πολύ εντονα τελευταια.
Υπαρχει μια αντανακλαση, μονο μιας πολυ περιορισμένης θεματικής στην Ελληνικη ταινια..
Η Ελληνικη κοινωνια παρ ολα τα γκρίζα σεναρια που μας πλασσαρουν καθημερινα, εχει υπεροχους ανθρωπους ,που φτιαχνουν υπεροχα πραγματα, που ζουν σε υπέροχους τοπους που αφουγκραζονται καθημερινα τη ζωη τους, λειτουργουν ταπεινα με σεβασμο προς τον αλλον, σε αρμονια με τα πραγματικα πολυτιμα συστατικα της ζωης.
Πιο πολύ πιστευω ότι αυτους τους ωραιους Ελληνες τους συναντα κανεις στα ντοκιμαντερ σε καποια..και δυστυχως όχι σε μερικα που τελευταια μας εκπροσωπουν σε διεθνη φορα..Καμμια φορα εχω την αισθηση ότι μονοι μας βγαζουμε τα ματια μας..
Οσο και να μην φαινεται μοντερνο αυτό που θα πω, εμενα με ενδιαφερει το σινεμα που εχει καθαροτητα σκεψης και ευδιακριτη ηθικη, αρα και αισθητικη σταση και γιατι όχι ιδεολογια..
Υπαρχουν τετοιοι σκηνοθετες αλλα στεκονται στο περιθωριο..ενώ διακρινονται άλλες φωνες που η θεματικη τους αναδεικνυει θεματα τα οποια εμενα μου είναι αδιαφορα.
Ειμαι απο φυση αισιοδοξη και παλευω για το φως σε όλα τα σταδια του τουννελ, οποτε εννοειται ότι βλεπω φως και το διεκδικω
- Ετοιμάζετε και μια ταινία, το «Είσαι ο καθρέφτης μου». Περί τίνος πρόκειται και πότε θα είναι έτοιμη;
Είναι μια υβριδικη ταινια ένα ας πουμε ένα δοκιμιο με θεμα την ομορφια Με απολυτα φωτεινη διαθεση αναζητουμε στη σκεψη στην υαπρξη στην καθε μερα ότι ειναι ομορφο και μας κανει να αγαπούμε την ζωη Είναι επισης μια διαδραστικη ταινια καθως ξεκινησε απο το ιντερνετ από ένα μπλογκ που δημιουργησα http://youmymirror.blogspot.com
Θα αργησει καμποσο να ετοιμαστει μονταρουμε τωρα το πρωτο μερος γιατι θα γινει σε διαφορα σταδια καθως είναι απολυτως ανεξαρτητη παραγωγη..
Παντως πιστευω ότι είναι μια προφητικη ταινια Τα πρωτα γυρισματα εγιναν περσι και μου κανει εντυπωση τωρα που μονταρω, πως τοσοι ανθρωποι αγνωστοι μεταξυ τους που ανταποκριθηκαν στο μυνημα που εστειλα με το μπουκαλι στην απεραντη θαλασσα του ιντερνετ συνομιλησαν για ότι θεωρουν πολυτιμο πολύ περα από τους ληστρικους οικους αξιολογησης που μας κλεβουν την ομορφια και μας αποπροσανατολιζουν αν τους αφησουμε

Κυριακή, 6 Ιουνίου 2010

Πιστεύετε ότι οι Ελληνες αγαπούν την χώρα τους ;

Πιστεύετε ότι οι Ελληνες αγαπούν την χώρα τους ; με ρωταει στο «Ξενοδοχείον Βαλκάνια» πριν απο λίγο ο Γιώργος Χρονάς στο ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ..
Ομολογω ότι έχω αμηχανία να απαντήσω με βεβαιότητα σε αυτο..εγω εμαθα να αγαπω τη χώρα αφού εζησα εξω κι εκει συνειδητοποίησα την βαθεια αγαπη και αναγκη μου για τουτο τον τόπο..κι έτσι αποφάσισα να γυρίσω οριστικά πίσω..και ειμαι πλεον εδω και ανακαλυπτω περα απο την αισθητικη χυδαιοτητα που κυριαρχει στα ΜΜΕ και στους διαττοντες αστερες τους, ανακαλυπτω ακομη ομορφια σε ανθρωπους και τοπια και στη διαχρονικη Ελληνικη σκεψη με Ε κεφαλαιο που κατοικει στην ποιηση και τη φιλοσοφια που γεννησε και γεννα ο τοπος ..κι ας σφαζονται οι μυστες του εφημερου πλουτου για τις αγορες υπαρχει και αλλος τροπος υπαρξης..Να φρoντιζεις καθε μερα να βγαζεις τα παρασιτα που φυτρωνουν στις γλαστρες σου να κανεις τα λουλουδια σου να αναπενουν κι ετσι να αναπνεεις και εσυ
Το να δηλωνουμε υπερηφανεια και αγαπη για την χωρα δεν ειναι οπισθοχωρηση και εθνικιστικη κορωνα.. ειναι ο μονος φωτεινος δρομος να συνειδητοποιησουμε τι διαθετουμε και τι θελουμε να διαφυλαξουμε.Η υπερηφανεια δεν πηγαζει απο τις προσκαιρες διοικησεις πολιτικων και προσωπων που διαχειριστηκαν και διαχειριζονται τον τοπο πηγαζει απο την ιστορια και οτι διαχρονικο γεννηθηκε εδω. Η ζωη αυτων των διοικουντων οταν σφαλουν κρινεται απο τον χρινο και την ιστορια οπως εξ αλλου και η δικη μας ζωη στον πλανητη κανεις δεν θα αποτιμησεις την πορεια μας με χρηματικα κριτηρια αλλιως γραφτηκε και γραφεται η ιστορια

Τρίτη, 1 Ιουνίου 2010

Μόνο η επένδυση στην τέχνη μπορεί να αποφέρει τέτοιους υπέροχους καρπούς

Ξέρω τι θέλεις να δεις εφέτος το καλοκαίρι
ολοκληρη η απαντηση μου στη σημερινο ερωτημα στο ΒΗΜΑ πριν κοπει για να χωρεσει..εδω
Διοργανώνω δυο Διεθνή φεστιβάλ Κινηματογράφου εκτός κέντρου (Ροδος τον Ιούνιο Κως τον Σεπτέμβριο) με πεποίθηση ότι εξαίρετες εργασίες μπορούν να γίνουν στην περιφέρεια Οπότε βρίσκομαι ελάχιστα στην Αθήνα τους μήνες του καλοκαιριού και έτσι πρακτικά χάνω πολύ αξιόλογες εκδηλώσεις που φιλοξενεί το Φεστιβάλ Αθηνών
Από το φετινό πρόγραμμα δεν θα ήθελα να χάσω το αφιέρωμα στην Oρχήστρα Νέων της Βενεζουέλας «Simón Bolívar» - και την Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος
El Sistema
Πέρσι το Φεστιβάλ της Ρόδου ξεκίνησε με την πολύ συγκινητική ταινία που πήρε και το βραβείο κοινού του σκηνοθέτη Πωλ Σμαζνυ με τιτλο El Sistema
http://www.ecofilms.gr/popup2005gr.asp?Year=2009&reqid=L-14
Μια ταινία που επί 4 χρόνια κατέγραψε την κορυφαία εργασία που κάνει εδώ και δεκαετίες η Ορχήστρα στη Βενεζουέλα Ένα μοναδικό στον κόσμο εγχείρημα τέχνης και εκπαίδευσης το οποίο νομίζω οφείλουν να δουν όλοι οι εκπαιδευτικοί, μουσικοί και πολιτικοί και να εμπνευστούν για το τι μπορεί να κάνει η τέχνη και να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις στην φτώχεια, στην εγκληματικότητα και στην ανάπτυξη παραγωγικής δραστηριότητας
Θεωρώ ότι αυτές οι εκδηλώσεις είναι συμβολικά οι πιο σημαντικές του φετινού Φεστιβάλ γιατί δίνουν μια εμπνευσμένη και πολύ πρακτική απάντηση σε όλους εκείνους που ανεύθυνα και ανιστόρητα υποστηρίζουν ότι σε καιρούς κρίσης η επένδυση στην τέχνη είναι ανώφελη…Μόνο η επένδυση στην τέχνη μπορεί να αποφέρει τέτοιους υπέροχους καρπούς
Η έμπνευση του Αμπρέου δίνει υπέροχη πνοή ζωης στις φτωχογειτονιές ,η μουσική δίνει στις ψυχές των παιδιών φτερά και πετουν με δύναμη πέρα από τη ζοφερή τους πραγματικότητα. Αυτό προκαλεί η Τέχνη ανύψωση ακριβώς αυτό που δεν κάνει ο υλικός πλούτος παγιδευμένος στην εφήμερη του φύση
Oρχήστρα Νέων της Βενεζουέλας «Simón Bolívar»Gustavo Dudamel
Έργα Beethoven & Στραβίνσκι
23 Ιουνίου 2010, 21:00 / Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος El Sistema
22 Ιουνίου 2010 / Μέγαρο Μουσικής Αθηνών


Επισης θα ηθελα να δω την παρασταση του
Θέατρου Άττις –του Θεόδωρου Τερζόπουλου
Προμηθέας Δεσμώτης Αισχύλου,
9 & 10 Ιουλίου 2010, 21:00 / Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας
Γιατι παρακολουθω ολες τις δουλειες του Θοδωρου Τερζοπουλου από τοτε που εγκατασταθηκε στην Ελλαδα και καναμε μαζι μια σειρα ντοκιμαντερ πανω στη δουλεια και την ερευνα του στο θεατρο ..και επισης μου αρεσει η δυναμικη που αναπτυσσει η Ελευσινα
Συναντησα φετος εκει ένα πολύ δημιουργικο πυρηνα ανθρωπων στο εργαστηρι Αναγνωσης της Ελευσινας που αγαπουν την πολη τους και κανουν συγκινητικα πραγματα