Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2009

Ναι, Δέχομαι Yes, I Do by Ellie Griva

Σκηνες απο ενα βιντεο που φτιαξαμε αποψε με την Ελλη Γριβα για την εκθεση της που εγκαινιαζεται στον Αστρολαβο 12 Φεβρουαριου και την εκδοση των ποιηματων της που θα παρουσιασουμε στον Ιανο 26 Φεβρουαριου.Το κειμενο που ακολουθει ειναι του Μεγακλη Ρογκάκου «Ναι! Το Δεμένο Σπίτι» είναι μία αυτοβιογραφική έκθεση τέχνης της Έλλης Γρίβα. Το θέμα της έκθεσης είναι η Αγάπη για την Ζωή, την οποία η Έλλη αναπαριστά με ψυχαναλυτική διάθεση για να την μεταδώσει στους επισκέπτες της έκθεσης προκειμένου να την εκτιμήσουν και να την ενστερνιστούν. Πρόκειται για μία εικαστική εγκατάσταση στον χώρο και τον χρόνο φιλοτεχνημένη με τρόπο πρωτότυπο από τις παρελθοντικές εμπειρίες, τις παρούσες καταστάσεις και τις μελλοντικές προβλέψεις της δημιουργού. Ο κατάλογος που ακολουθεί χρησιμεύει ως εγχειρίδιο σε όποιον δεν τύχει να επισκεφθεί την έκθεση του Δεμένου Σπιτιού.
ΔΕΜΕΝΟ ΣΠΙΤΙ Το Δεμένο Σπίτι είναι αυτό που με νοιάζει και που θέλω να διαφυλάξω για εμάς. Το δέσιμο / δεσμός δεν είναι παρά η ουσία της σχέσης με την Αγάπη μου. Ο αγαπών δίνεται και ο αγαπημένος δίνει, τόσο απλά όπως στην συνομιλία και τόσο απαραίτητα όπως στην αναπνοή. Σε μία ουσιαστική σχέση η ενέργεια και το πάθος ενώνονται σε βαθμό κράματος / κρασιού. Έτσι το Δεμένο Σπίτι γίνεται μία συνθήκη απόλυτης Αγάπης. Προτίθεμαι να ζήσουμε μονάχα στα όρια του Δεμένου Σπιτιού, και να μην ζήσουμε ποτέ έξω από αυτή την συνθήκη. Η σχέση που τελεσφορεί με φθείρει με την πιο ελκυστική έννοια. Αν και γνωρίζω ότι το Δεμένο Σπίτι θα αρπάξει την αθωότητά μου, έτσι όμως θα αποκτήσω μία εσωτερική διάσταση – την μεταφυσική ζωή, που είναι ο ζητούμενος Θάνατος. Το Δεμένο Σπίτι θα με ενώσει ισόβια με τον Εραστή / Θάνατο.
ΝΑΙ Το καταφατικό Ναι είναι πολύ σημαντικό στην ζωή μου. Το Ναι είναι η μεγάλη κατάφασή μου στην ζωή – η ύπαρξη, η αγάπη και ο έρωτας – το είμαι, θέλω και μπορώ. Φωνάζω το Ναι με απλόχερη γενναιοδωρία. Το Ναι είναι άνοιγμα στην διαψυχική και σωματική επικοινωνία με τον ερωτικό μου σύντροφο. Το Ναι με κεφαλαίο αρχικό γράμμα είναι σίγουρο και απόλυτο. Έχει τις ρίζες του στην κατάφαση της Πηνελόπης, του Σωκράτη, του Ιησού Χριστού, της Μόλλυ Μπλουμ και του εκάστοτε Δαλάι Λάμα. Αν στην διάρκεια της ζωής μου καταφέρω να κοινωνήσω το Ναι, τότε θα καταλύσω τον θάνατο. Δεν χωρά την παραμικρή άρνηση γιατί αφορά σ’ ένα ιδεολογικό Ναι με την δυνατότητα της πραγμάτωσής του. Βεβαίως το Ναι δεν είναι άκριτο αλλά λέγεται πάντα προς ό,τι συμφέρει ώστε να επιτρέψει την ενσάρκωση της Επιθυμίας μου. Δέχομαι την πρόταση του Ναι, να συμφιλιωθώ με καταστάσεις δυσάρεστες -όπως η ασκήμια, η αλαζονεία, η αισχρολογία, η δυσοσμία και η ασφυξία- εφόσον αυτές αποτελούν μόνη ή αναγκαία δίοδο για τον τελικό υπέρτατο σκοπό μου – το Δεμένο Σπίτι.

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΑΙ Αποδέχομαι ότι το Ναι είναι τόσο καθολικό που περιλαμβάνει στους κόλπους του και το Όχι. Θέλω όμως να πιστεύω ότι δεν θα εξανεμιστεί ποτέ. Παρότι το Ναι είναι υπόσχεση, στην πορεία μπορεί να φανεί άκυρη. Σε αυτές τις επικίνδυνες περιπτώσεις δοκιμάζεται η δύναμη της θέλησης αλλά και της αντοχής μου. Το Ναι, που μοιάζει με την Χολιγουντιανή υπόσχεση του τύπου «θα σε αγαπώ για πάντα», περιέχει τόση δόση αλήθειας όση δόση υπερβολής. Στην αληθινή του εκδοχή το Ναι γίνεται ύβρις που δοκιμάζεται από τον Θεό, ενώ στην υπερβολή του είναι προβλεπόμενο σε βαθμό μη αγωνίας. Έχω μόνον Εγώ την δυνατότητα ν’ αλλάξω ή να διακόψω την πορεία προς την ολοκλήρωση της Επιθυμίας μου. Δίνω τον Λόγο μου να μείνω απόλυτα πιστός στο Ναι.
Έχω αποφασίσει ότι Ναι
ΑΝΤΙΦΑΣΗ 1η Το Δεμένο Σπίτι είναι μία κατάσταση ακραίως απαιτητική. Προϋποθέτει το καταφατικό Ναι, που σημαίνει ότι για να ταυτιστώ με τον σκοπό μου θα πρέπει να υποστώ και ν’ αντέξω τον πρόσκαιρο αποχωρισμό ή την προσωρινή απόσταση από την Επιθυμία μου. Εφόσον το Ναι υπόσχεται επιτέλους έναν παραδεισένιο κήπο, προτίθεμαι ν’ ανεχτώ οποιαδήποτε προϋποθετικά μαρτύρια.
ΑΝΤΙΦΑΣΗ 2η Το Δεμένο Σπίτι είναι γεμάτο από μαλακά και σκληρά υλικά, ευχάριστες και δυσάρεστες καταστάσεις, χαρές και πληγές, φως και σκοτάδι. Παραδέχομαι ότι την Ζωή συνοδεύει ο Θάνατος. Ίσως τέτοια πρόδηλη αντίφαση προμηνύει πως ό,τι αγαπώ κινδυνεύει να το αφανίσω και ό,τι με αγαπά κινδυνεύει να με αφανίσει. Αυτό ίσως εξηγεί και την αποφευκταία προσωρινότητα του Δεμένου Σπιτιού ή κατ’ επέκταση την ανομολόγητη αμφισβήτηση του Ναι. Συμπέρασμα: το Δεμένο Σπίτι είναι τόσο προφυλακτικό καταφύγιο όσο κι εύθραυστο ερείπιο.
ΕΠΙΘΥΜΙΑ Το Ναι οφείλει την δύναμή του στην Επιθυμία μου για γενεσιουργία. Δημιουργώ από μία βαθιά ανάγκη να ξαναβρώ την χαμένη μου αθωότητα. Κυνηγώ τ’ όνειρο που θα με κάνει να νιώσω πλήρης. Η Επιθυμία είναι αυτό που με ωθεί ν’ αναζητώ ό,τι μου λείπει. Με συγκινεί αυτό που εισπράττω από την έλλειψη. Στην Οδύσσεια προς την Ιθάκη κερδίζω την δυνατότητα της αυτογνωσίας. Μαθαίνω ότι για βρω αυτό που μου λείπει θα πρέπει να γίνω ένα με τον Άλλο – με δεσμό αίματος. Για να γίνει αυτό, πρέπει και οι δύο μας ταυτόχρονα να επιτρέψουμε να ματώσουμε φρικτά.ΡΙΣΚΟ «Το Μόνο Σπίτι Που Έχω Είσ’ ΕΣΥ» / «Είμαι Ένα Δίχτυ Ασφαλείας – ΠΕΣΕ»
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΛΕΞΙΠΑΙΓΝΙΩΝ «αγχόνη ή αγχώνει» / «καινό ή κενό» / «χώρος ή χορός» / «whole ή hole»
ΤΟΠΙΟΓΡΑΦΙΑ Η Επιθυμία μου με ωθεί να δημιουργήσω το Δεμένο Σπίτι. Ο χώρος του Δεμένου Σπιτιού αποτελείται από τρία μέρη: την Πατρική Οικία (Paternal House), το Καινό Σπίτι (New Home), και τον Κήπο (Garden). Απαγορευτικές ταινίες της αστυνομίας περιγράφουν τα όρια των χώρων τους.ΠΑΤΡΙΚΗ ΟΙΚΙΑ Η Πατρική Οικία είναι ο οικογενειακός χώρος που με μεγάλωσε και μ’ εφοδίασε να φτιάξω τον δικό μου Οίκο. Μέσα στην Πατρική Οικία φωτίζονται με κόκκινο φως έργα (τα πορτραίτα της μαμάς και του μπαμπά, καθώς και μία αυτοπροσωπογραφία μου) με κανονικό ορθογώνιο σχήμα, που μάλλον αναφέρονται στον καθωσπρεπισμό. Στην Πατρική Οικία έχει ήδη θρονιάσει ο Θάνατος και η μόνη μου σωτηρία είναι η φυγή.
ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΜΕ ΠΟΙΗΜΑΤΑ Χτίζω τον Διάδρομο με Ποιήματα γραμμένα από πνεύμα, καρδιά και ψυχή. Τα Ποιήματα με οδηγούν από την Πατρική Οικία στο Καινό Σπίτι.
ΚΑΙΝΟ ΣΠΙΤΙ Το Καινό Σπίτι είναι η ζεστή φωλιά που επιθυμώ να φτιάξω με την δική μου φαντασία και από ένστικτο. Το Καινό Σπίτι φωτίζει με μπλε χρώμα έργα (φρέσκα) ακανόνιστου σχήματος από χαρτιά κομμένα όχι με επιμέλεια αλλά αυθόρμητα, που με την ανεπιτήδευτη ειλικρίνειά τους με κάνουν να αισθάνομαι άνετα. Το Καινό Σπίτι θα προσβληθεί από τον Θάνατο όταν συμπληρωθεί από την Επιθυμία μου και γίνει με την σειρά του Πατρική Οικία. Όσο ζω ελπίζω (όχι με την καταναγκαστική αλλά με την γενεσιουργό έννοια)!
ΟΜΦΑΛΙΟΣ ΛΩΡΟΣ Βουτηγμένος σε μπουγέλο με το αίμα μου, ο Ομφάλιος Λώρος συνδέει με θηλιές κρεμάλας -παγίδες- τις εισόδους της Πατρικής Οικίας και του Καινού Σπιτιού.
ΚΗΠΟΣ Ο Κήπος είναι ένας τόπος στον οποίο φτάνω συναισθηματικά. Το περιεχόμενό του Κήπου είναι έξω από την ύλη κι έχει πνευματική διάσταση. Είναι ο παραδεισένιος χώρος, η ουτοπία της Εδέμ, που θα μ’ εγκλείσει σαν γλυκός τάφος. Εδώ όλα είναι τέλεια, ωραία και ήρεμα, σαν εξιδανικευμένες μνήμες, αναμνήσεις και θύμησες από την ζωή. Ο Κήπος φωτίζει με πράσινο χρώμα έργα μεγάλου μεγέθους της ολοκληρωμένης φαντασίωσής μου – Εγώ με τον Εραστή / Θάνατο.
ΣΑΚΟΣ ΜΠΟΞ Ο Σάκος του Μποξ, ομοιάζοντας με φαλλό, αντιπροσωπεύει την πάλη ανάμεσα στο πρέπει και το είμαι. Είναι ταυτόχρονα πηγή τρυφερότητας και σκληρότητας. Απορροφώντας την καθημερινή ένταση, ο Σάκος είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Βαρύς και ψηλός ως πύργος, ο Σάκος αποτελεί το γοτθικό στοιχείο του Δεμένου Σπιτιού.
ΣΤΟΧΟΣ ΣΚΟΠΟΒΟΛΗΣ Ο Στόχος Σκοποβολής, ομοιάζοντας μ’ αιδοίο, αντιπροσωπεύει την παθητική αποδοχή. Είναι σα να λέγει το «Ναι, Δέχομαι» (Yes, I Do), ότι περιμένω να με πετύχεις και να υποστώ... Θέλω να έρθεις αλλά μην έρθεις πολύ κοντά.
ΣΠΙΤΑΚΙ Το Σπιτάκι, που μετεωρίζεται στην καρδιά του Κήπου, είναι η ψυχή του Δεμένου Σπιτιού και κρατά μία συμφιλιωτική ισορροπία ανάμεσα στην Πατρική Οικία και το Καινό Σπίτι. Ένα μωρό κοιμάται κάτω από την ασφάλεια μίας κουβέρτας. Μην χωρώντας στο Σπιτάκι μεγέθους μινιατούρας, το πριγκιπικό μου στέμμα βγαίνει πάνω από την στέγη του. Ακόμη, οι τοίχοι από αυτό το Σπιτάκι έχουν βαφεί μ’ ένα αθώο ροζ χρώμα, αλλά το εσωτερικό του είναι γεμάτο θηλιές κρεμάλας. Ένα μακρύ γράμμα συνδέει το μετεωριζόμενο Σπιτάκι με τον Κήπο.Μεγακλής ΡογκάκοςΙστορικός Τέχνης & Επιμελητής ACG Art

Δεν υπάρχουν σχόλια: