
The symmetry of being accordant with each other? But there may be accordance or entire identity where there is nothing but ugliness: the proposition that honesty is merely a generous artlessness chimes in the most perfect harmony with the proposition that morality means weakness of will; the accordance is complete.
Then again, all the virtues are a beauty of the soul, a beauty authentic beyond any of these others; but how does symmetry enter here? The soul, it is true, is not a simple unity, but still its virtue cannot have the symmetry of size or of number: what standard of measurement could preside over the compromise or the coalescence of the soul's faculties or purposes?
Finally, how by this theory would there be beauty in the Intellectual-Principle, essentially the solitary? Let us, then, go back to the source, and indicate at once the Principle that bestows beauty on material things. Undoubtedly this Principle exists; it is something that is perceived at the first glance, something which the soul names as from an ancient knowledge and, recognising, welcomes it, enters into unison with it. But let the soul fall in with the Ugly and at once it shrinks within itself, denies the thing, turns away from it, not accordant, resenting it.


This, then, is how the material thing becomes beautiful- by communicating in the thought that flows from the Divine. And the soul includes a faculty peculiarly addressed to Beauty- one incomparably sure in the appreciation of its own, never in doubt whenever any lovely thing presents itself for judgement. Or perhaps the soul itself acts immediately, affirming the Beautiful where it finds something accordant with the Ideal-Form within itself, using this Idea as a canon of accuracy in its decision.
2 σχόλια:
Να γράψω ότι αυτός ο μικρός ναός και η παράδοξη συμμετρία του , μιλάω για την περίπτερη κατασκευή της πρώτης φωτογραφίας, μου θυμίζει πίνακα του Escher. Είναι ο καλλιτέχνης που έφτιαχνε με μολύβι σχέδια μέσα σε σχέδια μέσα σε σχέδια...φοβερός. Η λέξη "συμμετρία" με ταξιδεύει κατευθείαν στις νιφάδες του χιονιού. Στον δυσεπίλυτο γρίφο της τέλειας ομορφιάς τους που θα παραμείνει άλυτος γιατί απλά μας περιέχει και φυσικά μας ξεπερνά. Εμείς είμαστε ατελείς βλέπεις. Καλό μήνα.
σε ευχαριστω Φωτη για την τρυφερη διεισδυτικη ματια σου στα πραγματα και να φανταστεις οτι χτες το απογευμα κουβεντιαζαμε με εναν φιλο ακριβως για τον Escher με αφορμη την ταινια μας ..πως κυκλοφορουν υπογεια οι ιδεες και που συναντιουνται??? μετα απο αυτη την εμεπιρια του γυρισματος σκεφτομαι οτι καπου θα υπαρχουν υπογεια ωραια νηματα σαν νιφαδες χιονιου
καλημερα
Δημοσίευση σχολίου